Trénink intervalovou metodou

Jindřich Byrtus

Stejně jako se prodlužují dny a zkracuje noc, krátí se i zbývající čas do startu MAD RACE 2016. Věřím, že jste v uplynulém čase trénovali obecnou vytrvalost a už se nemůžete dočkat změny v intenzitě pohybu. V příštím období se pokusíme zvládnout několik tréninků intervalovou metodou, pro kterou je charakteristické střídání zatížení a odpočinku v určitém poměru.

Intenzita zatížení je dána tepovou frekvencí (TF) po určitý čas, čím vyšší TF, tím je doba zatížení kratší. Odpočinek mezi jednotlivými intervaly může být buď úplný, kdy se TF vrací na výchozí hodnotu, anebo začínáme další fázi ve vyšších tepech, než jsme začínali. Při vysoké intenzitě pohybu TF 80-90% maxima je trénink velice náročný nejen fyzicky, ale i psychicky. Stavy, které během tréninku zažíváme, nejsou vůbec příjemné, nebojím se je nazvat odporné. Trénink opravdu bolí, plíce nestíhají doplňovat kyslík do organismu, svaly tuhnou a žaludek se bouří.

My už ale víme, že je potřeba začínat zvolna a postupně přidávat. Vyzkoušíme si intervalovou metodu, která se nazývá FARTLEK. Pro tento trénink si najdeme zvlněný terén a během cca. 50-60 minut prokládat svoje obvyklé tempo úseky s vyšší intenzitou. TF můžeme zvýšit svižným vyběhnutím kopce anebo rychlejším úsekem po rovině. Dobu odpočinku volte dle svých pocitů, klidně přejděte během zatížení do chůze nebo se i zastavte a vydýchejte.

Fartlek znamená hru se zatížením, po určité době dospějete k pocitu, že už se těšíte na rychlejší úsek. Po takovémto tréninku budete potřebovat delší čas na odpočinek než jste zvyklí, dopřejte si následující den volno, anebo jen lehké vyklusání. V případě, že po úvodních potížích vydržíte a intervaly budete opakovat, vaše běžecká forma bude určitě stoupat. Pro vaši kontrolu doporučuji vybrat trať do 20 minut a každý týden ji zkusit překonat v co nejkratším čase.

Motivace, změna intenzity a typu tréninku je velice důležitým prvkem, který vám pomůže při psychických krizích. Ty vás určitě už potkaly, anebo potkají. Držím vám palce a nezapomeňte, že kvalitní trénink potřebuje i kvalitní odpočinek a stravu.

Jindra

 

Další články autora

Zpět na Blog